För teknisk ansvarig

Som teknisk ansvarig är du ansvarig för att rapporten är korrekt utförd. Med Kontrollstationen får du ett digitalt system som ger dig översikt, struktur och trygg dokumentation, oavsett omfattning. Upprätta kontrollrapporter och förbered allt innan kontrollanten är på plats - för ett effektivt arbetsflöde.

Full spårbarhet vid varje kontroll

Alltid regelrätta rapportmallar

Digital signering med BankID

Enklare kontroller bättre koll

Kontrollstationen effektiviserar hanteringen av kontrollrapporter enligt föreskrift genom att samla allt på ett ställe, säkerställa rätt mall och erbjuda smidig kommunikation mellan verksamhetsägare och kontrollorgan. Det skapar ett tydligt flöde från start till färdig rapport och resulterar i en enklare, tryggare och mer professionell kontrollprocess för alla inblandade.

Allt samlat på ett ställe

Kontrollstationen samlar information om dina kunder, deras anläggningar och kontrollrapporter på en och samma plats.

Spårbart och revisionssäkert

Varje rapport är versionshanterad och sparas digitalt, redo att granskas vid intern uppföljning eller tillsyn.

Tillgängligt var du än är

Kontrollstationen är tillgänglig via webbläsaren på olika enheter. Du kan alltid komma åt dina rapporter var du än är.

Enkel kommunikation med kontrollanter

Ta emot meddelanden, ärenden och kommentarer på pågående rapport. All dokumentation på rätt plats.

Föreskriftsenliga mallar – alltid uppdaterade

Du kan vara säker på att rapporterna följer gällande regler exempelvis MSB, Naturvårdsverket och SS-EN 858:2.

Anpassat för både små och stora verksamheter

Smidig hantering av kontroller oavsett om du utför ett fåtal eller hundratals kontroller varje år.

Kontroll på anläggningsnivå

Varje anläggning har samlad information, kontrollhistorik och dokumentation. Du kan se rapporter, planerade kontroller och tidigare anmärkningar. Systemet stödjer tydlig ansvarsfördelning och skapar ordning i organisationer. Allt för uppföljning, planering och dokumentation finns digitalt samlat för effektiva arbetsflöden och spårbarhet på anläggningsnivå.

Samlade anläggningsuppgifter

Kontrollrapportshistorik

Tydlig roller och ansvarsområden

Så här fungerar det i praktiken

Skapa kund och anläggning

Kund- och anläggningsuppgifter fylls i i förväg i systemet – antingen av dig som tekniskt ansvarig eller en administratör.

Skapa ett nytt projekt

Aktivera aktuella kontrollrapporter baserat anläggningens behov.

Välj vilka kontroller som ska utföras

Upprätta kontrollrapporter, lägg till medarbetare och dela ut roll med tillhörande ansvarsområden så allt är förberett inför kontrollen.

Dela kontrollrapport

Dela kontrollrapporter direkt från systemet och håll koll på vilka som tagit del av den slutgiltiga rapporten.

Signering av kontrollrapporter

När kontrollrapporten är utförd får ansvarig signera och godkänna kontrollrapporten.

Hantera pågående kontroller

Granska och hantera ärenden i den pågående kontrollen.

Uppdateras i fas med regelverken

I Kontrollstationen arbetar du alltid med den senaste versionen av respektive kontrollrapport. Alla mallar är framtagna och uppdaterade utifrån gällande föreskrifter och standarder. Du slipper osäkerhet kring versioner och manuella mallar – varje uppdatering sker direkt i systemet, vilket säkerställer korrekt dokumentation vid varje kontroll.

Administratör

Som administratör hanterar du kunduppgifter, fastigheter, kontor, medarbetare och rapporter. Du skapar struktur, säkerställer effektivt arbete och rätt koppling av rapporter, redo att skickas efter godkännande.

Teknisk ansvarig

Som tekniskt ansvarig har du överblick över alla kontroller och rapporter. Du följer upp anmärkningar och säkerställer åtgärder. Tjänsten ger struktur och dokumentation, och rapporterna skickas enkelt efter godkännande.

Kontrollant

Som kontrollant får du ett effektivt verktyg för hela arbetsflödet. Förbered kund- och anläggningsuppgifter, rapportera direkt på plats, lägg till bilder, bocka av utförda moment och notera eventuella anmärkningar.

Stöd för följande typer av kontroller

Cisterner och rörledningar

Kontrollstationen erbjuder fullständigt stöd för kontroller enligt MSB:s föreskrifter (MSBFS 2018:3) samt Naturvårdsverkets krav (NFS 2021:10). Som ett stöd finns även uppslagsverket Metodhandboken.

Oljeavskiljare

Systemet är anpassat efter SS-EN 858:2 och innehåller mallar för såväl den mer omfattande femårskontrollen som de återkommande sexmånaderskontrollerna. Som ett stöd finns även uppslagsverket Metodhandboken.

Vattenprovtagning

Licenser för kontrollrapporter för vattenprovtagning oljeavskiljare och biltvättar enligt NFS 2021:6 1990:11 och SNFS 1990:11 samt tillhörande vägledningar från Naturvårdsverket.

Anpassade licenser

Licenser för Kontrollstationen tecknas per kalenderår och debiterad årsvis i januari, vid anslutning under pågående år sker debitering för de månader som återstår av året. Debitering sker endast för de kategorier av kontrollrapporter som är aktuella för er att använda. Därför är licenserna uppdelade i tre grundkategorier med två tillägg, en eller flera kategorier och tillägg kan väljas och kombineras efter behov. Boka demo eller kontakta oss för kostnadsförslag.

Kategori 1

Cisterner och rörledningar

Licenser för kontrollrapporter för cisterner och rörledningar mot MSBFS 2018:3 och NFS 2021:10


Tillägg för kontrollrapporter av oljeavskiljare mot SS-EN 858:2, om du köpt kategori 1, eller tillägg för vattenprovtagning oljeavskiljare och biltvättar.

Kategori 2

Oljeavskiljare

Licenser för kontrollrapporter av oljeavskiljare mot SS-EN 858:2


Tillägg för kontrollrapporter för vattenprovtagning oljeavskiljare och biltvättar, om du köpt kategori 1, kategori 2 eller båda kategorierna.

Kategori 3

Vattenprovtagning

Licenser för kontrollrapporter för vattenprovtagning oljeavskiljare och biltvättar enligt NFS 2021:6 1990:11 och SNFS 1990:11 samt tillhörande vägledningar från Naturvårdsverket.

Se fullständiga villkor

Boka demo

Vill du se hur Kontrollstationen fungerar i praktiken? Vi visar dig hur du enkelt skapar digitala kontrollrapporter, hanterar kunduppgifter, dokumenterar med bilder och följer gällande föreskrifter – direkt i systemet.

Demonstrationen tar ca 60 minuter

Anpassas efter era behov och användningsområden

Kostnadsfri och utan förpliktelser

Kostnadsförslag efter mötet